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Le dernier convoi de Rennes  dit "train de Langeais"
Les victimes du mitraillage du convoi par l'aviation anglaise à Langeais les 6 et 7 août 1944

      Pour enrichir la mémoire du passé, nous recherchons des témoignages ou des documents  sur ce convoi de déportés  


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Ces deux journées firent 70 blessés et 19 morts parmi les soldats alliés et les résistants  et 4 parmi les Allemands

Militaires du convoi:
 

 ANHORN  REUBEN  .  (Matricule: 37171074).

 Né le 18 octobre 1908 à Dalo, Dakota du Nord de Fred H. et Diela Anhorn. Avant de faire son service militaire, il travaillait à Minot.  -Dakota du Nord.  USA. Nommé au 357e régiment d'infanterie, il débarque à Utah Beach le 8 juin 1944. Il est fait prisonnier près de Porbail, dans la Manche, il est interné dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.

 U.S. Army Serial Number:  37171074 

Rank:  Private
Service:  Company F, 357th Infantry Regiment, 90th Infantry Division, U.S. Army
Missing in Action:  19 June 1944
Burial Location:  Plot: B Row: 17 Grave: 35, Normandy American Cemetery, Colleville-sur-Mer, France,

 

Private Reuben Anhorn was born on 18 October 1908 in Max, North Dakota, to Fred H. and Diela Anhorn. 

Prior to entering military service, Anhorn worked in Minot, North Dakota.  He enjoyed visiting his family in Max, North Dakota, on the weekends.  His half-sister, Blanche, remembered him as being kind, quiet, and sincere.  

As a member of the 357th Infantry Regiment, Anhorn landed on Utah Beach on 8 June 1944, and entered action on 10 June 1944.    Pvt. Anhorn was one of 59 members of Company F who were listed as “Missing in Action” on the 24 June 1944 morning report.

Allied troops stationed in the eastern part of the town of Portbail in the Cotentin Peninsula watched for Germans reinforcements coming from the South to defend Cherbourg. Unexpectedly, the Germans came from the north during the night.   The Germans avoided skirmishes with the Americans and chose to slip quietly through American lines taking prisoners by surprise.  Very few casualties were reported on the Morning Reports due to the limited fighting.

 Private Anhorn was one of seven Anhorn brothers and half brothers who served during World War II.  Fred Anhorn Jr. served in the Army in the Pacific and was a POW.   William (Bill) served in the CeeBees as Mechanic for the Navy in England.   Clarence served with the Army in Germany and was wounded.  Robert served with the Marines in the South Pacific.   Alvin served with the Army and was wounded.   Charles served in the Navy in the South Pacific and the Korean War.   

 Anhorn’s father Fred H. Anhorn, his stepmother Lillie, and 21 siblings and half siblings survived Private Anhorn. 

Private Anhorn’s Awards:    

Purple Heart

 

 

ARNOLD Barney F. T/Sgt. (Matr. 18061280). 8th Air Force, 306 Bombardment Group (Heavy), 367 Bomb Squadron (the Clay Pigeons) de la base américaine 111 de Thurleigh en Angleterre.

Né le 6 novembre 1920. Diplômé en 1938 de l'école supérieure de Diboll , il est vérificateur pour le bois d'oeuvre  avant son service militaire. . Le 17 juin 1944, il est mitrailleur dans la tourelle supérieure sur un bombardier américain B-17. Lors de la traversée de la Manche au-dessus de Dieppe, son avion est touché par la DCA allemande. La mission continue. Neuf minutes après avoir bombardé un pont ferroviaire à Noyen, le feu se déclare dans l'un des moteurs. Tout l'équipage saute en parachute dans la région de Loué. Pendant le saut, Barney Arnold se fracture la jambe. Soigné dans un hôpital militaire allemand à Rennes, il est interné dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.
 

 Army Serial Number: 18061280
Service:  8th Air Force, 306 Bombardment Group (Heavy), 367 Bomb Squadron
 (the Clay Pigeons) stationed at American Air Base 111, Thurleigh, England.
Buried:  Union Springs Corrigan, Polk County, Texas.

 

 

 

 

Technical Sergeant Arnold of Diboll, Texas, was born 6 November 1920 and was one of five Arnold family members who served during World War II including brothers Maxey Jr., Army Air Corps; Robert Stanley, Navy; Billy Gene, Army Air Corps; and his sister, Vivian Doris, Women's Air Corps.  

T/Sgt. Arnold was the aerial engineer and top turret gunner on a B-17 bomber based at American Air Base 111, Thurleigh, England.  German FLAK hit his plane, a B-17 bomber, on June 17 1944 while crossing the French coast near Dieppe, France.  The plane experienced intermittent fires in an engine for the next 1 ½ hours but completed the mission.   Nine minutes after bombing a rail bridge at Noyen, France, the number one engine burst into flames, and the pilot ordered the crew to bailout immediately.  T/Sgt. Arnold and eight other members of his crew parachuted into the region of Loué, France.  During the jump, T/Sgt. Arnold suffered a broken leg and was taken to the German military hospital at Rennes, France.  After recovering from his injuries, he was moved to Stalag 221 in Rennes.  

Prior to his service, he graduated as valedictorian of the 1938 class of Pinelands High School and planned to be a minister.  He worked as a lumber checker for the Southern Pine Lumber Company.  Survivors include his wife, Mary L. Arnold of Keltys, Texas, his parents, Mr. and Mrs. James Maxey Arnold of Diboll, Texas, three brothers, James Maxey Jr., Robert Stanley, and Billy, and three sisters, Vivian Doris, Mildred, and Annette.

CAMPBELL, Matt Donald, Matricule 39465836: 

Né le 25 février 1925, il est le fils de Roy Arc et de Caroline Welter. Il 's'engage à l'âge de 18 ans dans l'armée américaine à Spokane dans l'Etat de Washington, le 22 juin 1943. Soldat au 60e Régiment d'Infanterie, 9e Division d'Infanterie, il est fait prisonnier et est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.. Il est inhumé au cimetière américain de Colleville en Normandie.

Rank:  Private
Service:  Medical Detachment, 60th Infantry Regiment, 9th Infantry Division, U.S. Army
Missing in Action:  15 June 1944
Zone de Texte: 9th Infantry Division
Burial Location:  Plot: B, Row: 23, Grave: 5, Normandy American Cemetery, Colleville-sur-Mer, France,

  Private Matt Donald Campbell was from Richland, Baker County, Oregon.  He was born 25 February 1925, the son of Roy Arch CAMPBELL and Caroline Amanda WELTER CAMPBELL.   The Campbell’s farmed in the Eagle Valley area.  Pvt. Campbell was inducted at the age of 18 years in the U.S. Army at Spokane, Washington, 22 June 1943.

Pvt. Campbell’s Awards: 

 

DE VAY Cyril K.

Soldat de première classe Cyril K. De Vay est né dans l'Illinois le 13 Juin 1911. Il est le fils de Lester Vay et Cecilia Kron Vay. La famille  réside à la Nouvelle-Orléans, en Louisiane. Il entre dans l'armée des États-Unis le 20 mai 1942 au camp de Livingston, Grant Parish, Louisiane. Avec son unité, le 508 Régiment d'Infanterie parachutiste, Cyril De Vay est l'un des premiers Américains à être parachuté près de Sainte-Mère-Église, peu après 2h00 du matin le jour J. Il est fait prisonnier et est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.. Il est inhumé au cimetière américain de Colleville en Normandie.

Sur 2.056 hommes de la 508e régiment d'infanterie parachutiste qui ont été parachuté du joue J au 15 juillet 1944, 918  seulement sont sortis sain et sauf. Le reste a été blessé, capturé ou tué.

U.S. Army Serial Number 38171694
Rank:  Private First Class
Service:   C Company, 508th Parachute Infantry Regiment, 82 Airborne Division, U.S. Army
Missing in Action:  6 June 1944
Burial Location: Plot: A, Row: 17, Grave: 38, Normandy American Cemetery, Colleville-sur-Mer, France

    Private First Class Cyril K.  De Vay was born in Illinois on 13 June 1911.  He was the son of Lester Vay and Cecilia Kron Vay.  The Vays resided in New Orleans, Louisiana.  De Vay entered the U.S. Army on 20 May 1942 at Camp Livingston, Grant Parish, Louisiana.   Private De Vay was one of the first Americans to land in Normandy when his unit, the 508 Parachute Infantry Regiment, parachuted in to an area near Sainte-Mère-Église shortly after 2:00 a.m. on D Day.  His mother, his wife Grace S. De Vay of Chicago, Illinois and a son, David S. De Vay, survived him.

 

"...2.056 men of the 508th Parachute Infantry Regiment jumped into Normandy on D-Day, and on July 15, 1944, only 918 returned. The rest had been killed, captured or wounded. " 

Source: The late O. B. Hill, 508th P.I.R. Association, 82nd Airborne Division, Cathedral Hill, CA

De Vay Awards:              

      

    Presidential Unit Citation 

Purple Heart

 

JENNER, Donald Harry

Soldat britannique. 20 ans. Fait prisonnier, il est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.

 

Nationality:  United Kingdom
Service Number:  14214867
Rank:  Private
Service:  Royal Norfolk Regiment, 1st Battalion, 185th Brigade, 3rd Infantry Division
Age:  20
Zone de Texte: 3rd Inafantry Division
Missing in Action:  08 June 1944
Burial Location:    Langeais Communal Cemetery, Row 12, Grave 3.

 On 3 June1944, the Royal Norfolks commenced embarkation at New Haven at 22:15 and finished at 23:00.  Spirits were very high.  Earlier that day, the Regiment had tea on the quayside.  Cigarettes and paying cards arrived on the craft, all supplied free along with bundles of Penguin books.
Under heavy mortar and shellfire, the regiment arrived five minutes early on 6 June 1944 at 9:50 hours on the Red Queen Sector of Sword Beach.  At 12:00 hours, the Royal Norfolks took over for the Suffolks as they advanced towards their objective of Caen.
On 7 June, the Royal Norfolks moved with the Warwicks into a position near Vermouth overlooking a large area to the north.   The Regiment came under heavy fire during an encounter with the 12th SS and 21st Panzer Division.  The attack on Lebisey Wood commenced at 18:00 hours and the following day the Regiment linked up with Gold Beach and U.S. forces from Omaha Beach while fighting in the area of Beauregard and Blainville.
His parents, George Arthur and Frances May Jenner, of East Peckham, Kent, survived Pvt. Jenner.

 

KIMBER, William Frances Peter

Soldat britannique. matricule:  5724388.  Régiment Dorstshire , 1er Bataillon, 231 e Brigade d'infanterie, 50e Division Norhumbrian. 29 ans. Fils de William JH Kimber et de Sarah EL Kimber, de Wimborne, Dorsetshire et le mari d'Eva Irene Kimber, de Wimborne. Fait prisonnier, il est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.

Nationality:  United Kingdom
Service Number:  5724388
Rank:  Private
Service:  Dorsetshire Regiment, 1st Battalion, 231st Infantry Brigade, 50th Northumbrian Division
Age:  29
Missing in Action:  08 June 1944
Burial Location:  Langeais Communal Cemetery, Row 12, Grave 2.

Private Kimber was the son of William J. H. Kimber and Sarah E. L. Kimber, of Wimborne, Dorsetshire and the husband of Eva Irene Kimber, of Wimborne. 

The 50th Northumbrian Division was a British Territory Army or volunteer reserve force.  The two Ts in its insignia represent the two boundaries to its recruitment area, the rivers Tyne and Tees. 

The Division was incorporated in to regular service during World War II and served in several major campaigns including Northern Africa, Tunisia, and Sicily.  The Dorset’s invaded Sicily in July 1943 but the stay in Italy was short lived.  The Dorset’s returned to England, their experience of assault landings was needed to spearhead the D-Day invasion of France.  

The Dorsetshire Regiment embarked on the Empire Spearhead and the Empire Cross Bow at South Hampton and landed with the 50th (Northumbrian) Division on Gold Beach on D Day.  Having landed slightly to the east of their objective at Le Hamel, on a beach that was still under enemy fire, they made their way inland and by nightfall were in and around the village of Ryes.  On 7 June, the Dorsetshires took over Ryes from the Devons and advanced to Bazenville and La Croix with the primary objective of seizing the Caen-Bayeux road

 

 

 S / Sgt. KOWALSKI Alexander W. (Matricule: 11008430). Né en 1918, il réside 75 Washington Street, Greenfield, Franklin County, dans le Massachusetts. Il perd ses parents d'origine polonaise prématurément et c'est son frère aîné Vincent, qui devient son tuteur.  S/Sgt de la 1re Division d'infanterie, 7 e bataillon d'artillerie il combat en Afrique du Nord, Sicile, Italie, et a participé au débarquement en Normandie le 6 Juin 1944. Fait prisonnier, il est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.Il est inhumé dans le cimetière américain de Colleville en Normandie.


 

Service: Staff Sergeant, U.S. Army, 1st Infantry Division, 7th Artillery Battalion 

BuriedNormandy American Cemetery. Colleville-sur-Mer, France, Plot: B Row: 21 Grave: 5  

Born in 1918, S/Sgt was a resided at 75 Washington Street, Greenfield, Franklin County, Massachusetts.  His parents, who emigrated from Poland, died at an early age and Kowalski’s older brother, Vincent, was his guardian.  S/Sgt. Kowalski graduated from Greenfield High School in 1937 and enlisted in the U. S. Army on 8 November 1940 at Springfield, Massachusetts.  His military training was conducted at Fort Deven, Massachusetts, Fort Ethan Allen, Colchester, Vermont, and Fort Benning, Georgia.  He was a member of the 1st Infantry Division, 7th Artillery Battalion and fought in North Africa, Sicily, Italy, and participated in the D Day invasion on June 6, 1944

S/Sgt Kowalski’s Awards:              

      
 Legion of Merit  Bronze Star Purple Heart

 

MAGAZINER, Sidney (Matricule: 32801566). Né le 9 juin 1918 à Bronx County, New-York. Il est mobilisé dans l'armée américaine le 11 février 1943 à New-York dans le 38e Régiment d'Infanterie, 2e Division d'Infanterie. Il est fait prisonnier et est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi. Il est inhumé au cimetière national de Long Island, Farmingdale, Suffolk Conty, New-York.  

Service:  38th Infantry Regiment, 2nd Infantry Division. 

Buried: Long Island National Cemetery, Farmingdale, Suffolk County, New York, USA Plot: Section J, Site 14358

 Private First Class Magaziner, a native of Bronx County, New York, was born 9 June 1918.  He was inducted into the U.S. Army on 11 February 1943 at New York City. 

 

NORWOOD, Gordon Taylor,

Né dans l'Ouest Almond, Allegany County, New York, le 5 avril 1913, de Roland et de Marie Louise NORWOOD TAYLOR (son père émigré d'Angleterre en 1901 est devenu citoyen américain en 1906), il est mobilisé dans l'armée américaine le 7 Mars 1942 à Fort Niagara, Youngstown, New York. Formé à Fort Lewis, Washington et au camp Haan, en Californie, où il suit , l'école Cook et Baker. Il quitte les Etats-Unis en avril 1944 pour l'Europe. Fait prisonnier, il est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.

U. S. Army Serial Number:  32252348
Rank:  Private First Class
Service:  Company A, 60th Infantry Regiment, 9th Infantry Division, U.S. Army
Missing in Action:  29 June 1944
Burial Location: Woodlawn Cemetery, Austinburg, Brookfield Township, Pennsylvania

PFC Norwood was born in West Almond, Allegany County, New York, on 5 April 1913. His father, a farmer, emigrated from England to the United States in 1901 and became a U.S. citizen in 1906.   

Norwood graduated from Alfred High School and the New York State School of Agriculture.  Just prior to his enlistment on 7 March 1942 at Fort Niagara, Youngstown, New York, Norwood married Helen Grist of Woodhull, New York, on February 26, 1942.  He trained at Fort Lewis, Washington, and Camp Haan, California, where he attended Cook and Baker’s school.  He departed for Europe in April 1944.  PFC Norwood was taken prisoner during the battle to capture the Cotentin Peninsula and Cherbourg. 

 

Sur la photographie du mémorial des victimes de la Seconde Guerre mondiale de la ville d'ALFRED, le nom de Gordon NORWOOD est repéré en rouge.

ROSTA, George G. Soldat canadien (Matricule:F 56522). Agé de 32 ans. Blessé à la jambe droite, il entre à l'hôpital militaire de la rue Jean Macé de Rennes le 23 juin 44, puis est transféré au stalag 221 de St-Jacques- de-la-Lande le 30 juillet 1944. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi.

 

Nationality:  Canada
Service Number:  F/56522
Rank:  Private
Service
:  Company A, North Nova Scotia Highlanders, R.C.I.C., 3rd Canadian Infantry Division
Age:  32

Missing in Action:  10 June 1944

Burial Location:    Plot: 28, Row F, Grave 6, Bretteville-Sur-Laize Canadian War Cemetery, Bretteville-Sur-Laize, Calvados, France. 
Private Rosta was born
19 Dec 1917, in Sydney, Nova Scotia, and was the son of Joseph and Julia Rosta, of Birch Grove, Cape Breton Co., Nova Scotia. 
Zone de Texte: Photo Courtesy Veterans Affairs Canada
He entered the service March 23, 1943, at the Halifax District Depot #6.  After six months of infantry training in Aldershot, Nova Scotia, he departed Canada on 11 September 1943 and arrived in England on 19 September 1943.  On 16 December 1943 he was assigned to the North Nova Scotia Highlanders. 

The North Nova Scotia Highlanders, landed at Juno Beach at 11:40 a.m., 6 June 1944.  Severe congestion on the beach and around Bernières Sur Mer delayed the Highlanders approach to their assembly point near Beny.  Early in the evening, the Highlanders led the advance towards their objective of Carpiquet airport.  Encountering stiff German resistance at Villons-les-Buissons, the regiment halted within four miles of their objective. 
The following day, 7 June, the Highlanders suffered severe losses during a battle with the 12th SS Panzer Division near the village of Buron.  Coming under mortar and shellfire south of Buron, Company A dug in along a thick hedge.   Major A.J. Wilson last saw Private Rosta at approximately 1800 hours on 7 June digging and holding north of a hedgerow between Buron and Authie. A
German counter attack swung around behind Company A cutting the company off from reinforcements.   Of the more than 100 members of Company A, all but 19 were killed or captured.  Private Rosta suffered an injury to his right leg.
 

Prior to his service, Private Rosta attended public school in rural Nova Scotia, completed grade 6 and left school at the age of 15 to work.  His occupations included roadwork, laborer, merchant seaman, and taxi driver.  Described in his Personnel Selection Record as a well-built man, standing 5 feet 9 1/2 inches and weighing 173 pounds, Rosta enjoyed softball, hockey, and fishing. He was survived by two brothers and five sisters. 

Private Rosta’s Awards:  

 

  SOLOMON, Walter D. U.S. Army Serial Number 36124658

Né en 1917 dans le Kentucky, il 'engage dans l'armée américaine le 30 juin 1941 à Detroit, dans le Michigan. Sergent au 60e Régiment d'Infanterie, 9e Division d'Infanterie, il est fait prisonnier et est interné  dans le camp 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi. Il est inhumé au cimetière américain de Colleville en Normandie.

 

Rank:  Sergeant
Service:  Company M, 60th Infantry Regiment, 9th Infantry Division, U.S. Army
Missing in Action:  17 June 1944
Burial Location:  Plot: D, Row: 16, Grave: 32, Normandy American Cemetery, Colleville-sur-Mer, FranceService: 

 Born in 1917, Sgt. Solomon was a native of the Commonwealth of Kentucky and enlisted in the U.S. Army on 30 July 1941 in Detroit, Michigan. 

Sgt. Solomon was born on 30 October 1917, in Estill County, Kentucky, where his father worked for the Stearns Railroad Company.  Solomon enlisted in the U.S. Army on 30 July 1941 in Detroit, Michigan and was reported missing on 15 June 1944 during the 9th Infantry’s battle to capture the Cotentin Peninsula and Cherbourg. 

 Sgt. Solomon’s Awards:  Purple Heart

 

John D. TAYLOR,  Staff/Sgt. soldat américain de la 38e régiment d'infanterie  de la 2e division d'infanterie (matricule 18010823). Il est né le 30 décembre 1916 à Trinity County, dans le Texas. Avant d'être mobilisé dans l'armée américaine le 27 novembre 1940 à Houston dans le Texas, il était fermier. Il est blessé à la jambe gauche et au pied et fait prisonnier entre Cerisy-la-Forêt et Sain-Georges-d'Elle près de Saint-Lô. Admis à l'hôpital allemand  de Rennes, rue Jean Macé, il est ensuite incarcéré au stalag 221 à Saint-Jacques-de-la-Lande près de Rennes. Lorsque les Allemands évacuent ce camp face à l'avancée des troupes terrestres américaines, lui et 39 autres prisonniers sont enfermés dans un wagon de marchandises. Le 2 août, le train prend le chemin de Redon, Nantes, Angers jusqu'à Langeais (près de Tours) où il fut stoppé par l'attaque de 2 avions alliés, des P38 Lightning. Il est tué lors du mitraillage du convoi. Il a été enterré dans le cimetière de Langeais. La tombe est marquée d'une croix en bois avec "JD Taylor - 18010823 - Crokett - USA" imprimé sur une plaque en bois. Le maire de Langeais, Monsieur Martial Boisseau, était en possession de sa plaque d'identification ainsi que d'effets personnels, comprenant un mandat de réception, 5 photos très  endommagées par l'humidité et de tachées de sang et une petite pièce de 5 $. Il repose maintenant au cimetière de Fairlawn, Liberty dans le Texas.
 

Staff/Sgt. John D. TAYLOR,

U.S. Army Serial Number: 18010823
Rank:  Staff Sergeant
Service:  Company E, 38th Infantry Regiment, 2nd Infantry Division, U.S. Army 
Missing in Action:  24 June 1944
Zone de Texte: 2nd Infantry Division
Burial Location: Lot 14, Section 16A, Fairlawn Cemetery, Liberty, Texas.

 Staff Sgt. Taylor  was born in Trinity County, Texas, on 30 December 1916. He enlisted in the United States Army on 27 November 1940 at Houston, Texas.  Prior to his enlistment, he was a farmer.  He was assigned to the 38th Regiment of the Second Infantry Division, U.S. Army.  He was survived by his mother, Jennie Taylor, and his father, John D. Taylor Sr., of Crockett, Texas. was a prisoner of war held at the Prisoner of War Hospital in Rennes, France.  He was initially buried in the Cemetery of Langeais, Indre-et-Loire, France.  The Mayor of Langeais provided the date of death as August 6, 1944.  The grave was marked with a wooden cross with "J.D. Taylor - 18010823 - Crokett - U.S.A." printed on a wooden nameplate.  The Mayor of Langeais, Monsieur Boisseau Martial, had possession of one of S/Sgt. Taylor's identification tags.  The Army's inventory of S/Sgt. Taylor's personal effects included one Money Order Receipt and 5 photos badly damaged by moisture and appearing to be blood stained, and a small piece of a $5 bill also blood stained.

S/Sgt. Taylor's remains were  moved to the St. Andre-de-Eure Military Cemetery on January 27, 1945.  The cemetery is located approximately fifteen miles southeast of Evreux and 15 miles northeast of Dreux, France.  Buried to his right was S/Sgt. Alexander William Kowalski, 11008430, 7th Field Artillery Battalion, 1st Infantry Division.  S/Sgt. Kowalski, of Greenfield, MA, was also a victim of the Langeais strafing attack.  S/Sgt. Kowalski was later reinterred in the American Cemetery, Colleville sur Mer, Normandy, France, at the request of his brother Vincent Kowalski

S/Sgt. Taylor's remains were shipped to the United States on board the USAT Carroll Victory departing from Cherbourg, France.  His remains arrived in Liberty, Texas at 6:25 a.m., Friday, July 29, 1949 and were consigned to the Allison Funeral Home in Liberty with burial in the Fairlawn Cemetery in Liberty, Texas

S/Sgt. Taylor’s name appeared in the Kreigs Gefanger Lazerette Rennes, Liste 84
LKB nr. (Lazarette Krank Buch Nummer) 1037. 

Translated into English:

War Prisoner Hospital, Rennes
 List 84
Hospital Sick Book Number 1037

S/Sgt. Taylor  was admitted to the hospital on 25 June 1944.

 

 

Sory Sornatt ce nom est rayé sur l'acte de décès et remplacé par ?

Maliki Sidebé -Guinée Française-soldat au 14ème Régiment de Tirailleurs sénégalais

Sorigba Kamara - Konakry Guinée -soldat au  14ème Régiment de Tirailleurs sénégalais   

        Civils

Tardif Gaston. Né le 5/8/1913 au Grand-Fougeray (35). Arrêté le 30 mai 1944 au Grand-Fougeray. Entré à Jacques Cartier le 31/5/44. Instituteur. Tué de trois balles de mitrailleuse lors de l'attaque du train à Langeais. Son dernier souffle a été recueilli par Bernard Bougeard de Guipry.

Champseix Georges Marcel ,né le 27 mars 1924.(après exhumation le 26-11-1945 reconnu par sa famille :)

Cardennet Roger, , né le 5 décembre 1923 à La Fresnay (35) transcription du décés le 5-11-1959- reconnu :) 

Guéhéneuc   Jules Né le 9 mars 1904 à Port-à-la-Duc, Pléhérel."Notaire à Pléherel. Repris lors d'une tentative d'évasion puis abattu par un Allemand surnommé Bec-de-lièvre.

Langeaisienne qui apportait du ravitaillement. Mme Richomme née Chaussard (dcd le 6 août 1944 à 20h)

   

History of the 306 Bomb Group and the 367th Squadron:

The 306th Bombardment Group, activated in March 1942, became one of the pioneer units involved in the Air War in the European Theatre. Based in Thurleigh, England, the 306th was first over Germany, often without fighter escort, striking targets deep into the heart of the Third Reich.

The B-17s of the 306th supported many campaign offensives such as the Battle of the Bulge, the airborne assault across the Rhine and destruction of the German Air Force and its supporting industries. For its outstanding combat record, the 306th was awarded the Distinguished Unit Citation with one Oak Leaf Cluster and six campaign stars.

The ill-fated 367th Bomb Squadron had earned the nickname the “Clay Pigeons,” because they had suffered the highest losses of any unit in the United States’ Eighth Air Force.

 Histoire de la 306 Bomb Group et le 367e Escadron:
Le 306e groupe de bombardement, activé en Mars 1942, est devenu l'un des pionniers des unités impliquées dans la guerre aérienne dans le théâtre européen. Basé à Thurleigh, en Angleterre, le 306e a frappé des cibles en profondeur au cœur du Troisième Reich. en Allemagne, souvent sans escorte de combat.
Le B-17 de la 306e a participé à de nombreuses campagnes offensives telles que la bataille des Ardennes, et à des raids de bombardements des usines allemandes l'autre côté du Rhin.

 Pour honorer sa mémoire, le 306e a reçu le Distinguished Unit Citation avec un Oak Leaf Cluster campagne et six étoiles.
Le 367e Escadron  de bombardiers avait le le surnom de la «Clay Pigeons», parce qu'il avait subi les pertes les plus élevées de toute l'unité des États-Unis .

History of the 508 Parachute Infantry Regiment:

Zone de Texte: 508th Parachute Infantry Regiment
Attached to the 82 Airborne Division, the 508th PIR dropped behind Utah Beach, Normandy, France between Ste Mere-Eglise and Carentan on 6 June 1944, at approximately 0215 hours. The 508th paratroopers were among the first soldiers to fight on D-Day.  Primary targets were bridges over the Douve River, located at Brienville and Beuzeville-la-Bastille. Clouds and heavy anti-aircraft fire caused the troop carrier plane formations to break up and many planes strayed off course.  The enemy immediately surrounded the secured area with mobile anti airborne landing groups that attacked with machine guns, mortars, and artillery.

 

History of United States Army’s  60th Infantry Regiment, 9th Infantry Division:

 On 11 June 1944, the 60th Regiment debarked at Utah Beach on the Cotentin Peninsula, Normandy, France. On 12 June, 1944, driving hard toward the St. Colombe in France, the 2nd Battalion, 60th Regiment completely outdistanced the rest of the 9th Division. For a time, the unit was even believed to be lost, but actually the battalion had overrun the German defenses in the face of murderous fire and had cut the main highway to the northwest. Instead of withdrawing, the battalion set up a bridgehead on the Douve River and held the position for seven hours until the rest of the Division caught up to them, facilitating the cutting of the peninsula. Due to this demonstration of rapid penetration and maneuver, the "Scouts Out" motto originated for the battalion. "Scouts Out" is the official greeting of the battalion.

 The Regiment once again led the way for the division as it spearheaded the American advance out of the beachhead that cut the Cotentin Peninsula and secured the vital Port of Cherbourg.  Following the breakout at St. Lo, the regiment fought across France and in September 1944 made its second combat crossing of the Meuse River.

 60th Infantry Regiment, 9th Infantry Division Honors:

Decorations

* French Croix de Guerre with Palm, World War II for COTENTIN PENINSULA

Campaign Participation Credit World War II:

* Algeria-French Morocco (with arrowhead); * Tunisia; * Sicily; * Normandy; * Northern France;

 

History of the United States Army’s First Infantry Division:

The 1st Infantry Division of the U.S. Army was one of the two divisions that landed on Omaha Beach on D-Day, with some of the division's units suffering 30 percent casualties in the first hour of the assault.  The First Division secured Formigny and Caumont in the beachhead by the end of the day. The division followed up the St. Lo break-through with an attack on Marigny, July 27, 1944, and then drove across France in a continuous offensive, reaching the German border at Aachen in September.

 1st Battalion 7th Field Artillery Regiment Honors:

Decorations

*French Croix de Guerre with Palm, World War II for KASSERINE
*French Croix de Guerre with Palm, World War II for NORMANDY
*French Medaille Militaire, Fourragere

 Campaign Participation Credit

World War II:

*Algeria-French Morocco (with arrowhead)
*Tunisia; *Sicily (with arrowhead); *Normandy (with arrowhead)
*Northern France; *Rhineland; *Ardennes-Alsace; *Central Europe

 

History of the 90th Infantry Division:

La Division a été surnommé le «difficiles» Ombres et était autrefois appelé le Texas Oklahoma Division. Les lettres rouges "T" et "O" de la Division sur l'insigne de l'épaule représentent les initiales du Texas et l'Oklahoma . La 90 e division débarque en Angleterre le 5 avril 1944. Les premiers éléments débarquent le jour J à Utah Beach. La Division traverse la rivière Merderet après de violents combats. En entrant dans le bocage, la Division fait face à un ennemi invisible. Au cours des affrontements, la division subit de lourdes pertes, 150 officiers et 2315 hommes de troupe au cours du mois de juin, 310 officiers et 5188 hommes de troupe au mois de juillet.

Après une action défensive le long de la Douve, la 90e Division  prend Périers le  27 Juillet. Le 12 août, la division atteint la Sarthe, au nord et à l'est du Mans, et  participe à la fermeture de la poche de Falaise, en prenant Chambois, le 19 août

The Division was nicknamed the Tough 'Ombres and was formerly called the Texas-Oklahoma Division.  The red letters “T” and “O” on the Division’s shoulder patch represent the initials of Texas and Oklahoma.   

The 90th Infantry Division landed in England, 5 April 1944, and trained from 10 April to 4 June. First elements of the Division saw action on D Day, 6 June, on Utah Beach, Normandy.  The remainder of the Division entered combat, 10 June.   The Division crossed the Merderet River to take Pont l'Abbe in heavy fighting. 

Upon entering the bocage (hedgerow) territory of Normandy, the Division faced hostile fire from an invisible enemy.  During the bocage battles, the division suffered heavy casualties—150 officers and 2,315 enlisted men during June; 310 officers, and 5,188 enlisted men during July.  

After defensive action along the Douve, the 90th Division attacked to clear the Foret de Mont Castre, clearing it by 11 July, in spite of fierce resistance. An attack on the island of Seves failing, 23 July, the 90th bypassed it and took Periers, 27 July. On 12 August, the Division drove across the Sarthe River, north and east of Le Mans, and took part in the closing of the Falaise Gap, taking Chambois, 19 August.

 

History of the United States Army’s Second Infantry Division:

On October 8 October 1943 the division officially sailed from the New York Port Of Embarkation, and started arriving in Belfast, Northern Ireland on October 17. The 2nd Infantry Division then moved over to England, where they trained and staged for forward movement to France. 

After training in Northern Ireland and Wales from October 1943 to June 1944, the 2nd Infantry Division crossed the channel to land on Omaha Beach on D plus 1, June 7, 1944, near St. Laurent-sur-Mer.  Attacking across the Aure River, the Division liberated Trevieres, June 10, and proceeded to assault and secure Hill 192, the key enemy strongpoint on the road to St. Lô. With the hill taken July 11, 1944, the Division went on the defensive until July 26. Exploiting the St-Lo break-through, the 2nd Division advanced across the Vire to take Tinchebray August 15, 1944. The Division then moved west to join the battle for Brest, the heavily defended fortress surrendering September 18, 1944 after a 39-day contest.

38th Infantry Regiment Honors:

Decorations

* Presidential Unit Citation (Army) for HILL 154, BREST
* French Croix de Guerre with Palm, World War I for MARNE RIVER
* French Croix de Guerre with Silver-Gilt Star, World War II for BREST 7

Campaign Participation Credit

* Normandy
*Northern France

Source:  Documentation américaine: Jo Anna Shipley (Louisville, KY  40204) nièce de John Wonning
 

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30/12/2012

 

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